CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, January 14, 2008

JaWapaN kepada KeluHan.....

Keluhan 1: Kenapa kami tidak dapat apa yang kami idam-idamkan?

Jawapan Dari Al Quran: Surah Al Baqarah ayat 26: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

Keluhan 2: Kenapa kami kecewa?

Jawapan Dari Al Quran: Surah Ali Imran ayat 139: “Janganlah kamu bersifat lemah dan janganlah kamu bersedih hati. Padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman”

Keluhan 3: Bagaimana harus kami menghadapinya?

Jawapan Dari Al Quran: Surah Al Baqarah ayat 45: “Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sembahyang itu amatlah berat kecuali orang-orang yang khusyuk”

Keluhan 4: Tapi kami tidak dapat tahan!

Jawapan Dari Al Quran: Surah At Taubah ayat 129: “Cukuplah Allah bagiku. Tiada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal”

Surah Yusuf ayat 12: “… dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”

Surah At Talaq ayat 65: “Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah [dengan mengerjakan segala suruhanNya dan menjauhi segala laranganNya] nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar [dari segala yang menyusahkan] serta memberi rezeki dari jalan yang tiada terlintas dihatinya. Dan ingatlah, sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah maka Allah cukupkan baginya [untuk menolong dan menyelamatkannya] . Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu”

0 comments: